Azt írja a hvg.hu , hogy bármilyen ok vagy gyanú híján is nemzetbiztonsági vizsgálatnak szeretné alávetni a kormány, a rendőröket, igazságügyben dolgozókat, titkosszolgákat. Szóval megint egy finom törvénymódosítás lehetősége áll fenn. Van aki kimondottan abban reménykedik, hogy még a nyár előtt el lehet fogadni a törvénytervezetet.
A cikk szerint úgy néz ki, hogy akiket „górcső” alá vennének, azok a vizsgálat eredményét nem ismerhetnék meg, és jogorvoslati lehetőségük sem lehetne. Bár én magam a tervezetben olyasmit találtam, hogy a hivatala visszavonása után panasszal élhet az érintett személy, amit 30 napon belül elbírálnak, ám onnantól nincs visszaút. (De ez végülis csak panasz az ügyben, hogy nem ért egyet azzal a vizsgált személy, hogy őt eltávolították a pozíciójából, vagy nem kapta meg azt.)
Ami még szemet szúr, az az, hogy a javaslat szerint a vizsgálható személyek körének szélesítéséhez már nem is kellene új törvény, elég lenne hozzá egy kormányhatározat is. Hát nagyon nem nyugtat meg a dolog. Mert az még elfogadható, hogy bizonyos pozíciókban szeretnék felmérni, hogy adott emberke körül minden rendben van-e, ám valahogy a törvénytervezetbe tuszkolt dolgok egy része rontja az összképet, és ettől nyugtalanító érzés lesz úrrá az emberen.
Egyrészt nekem nagyon nem tetszik, hogy szép csendben egy egyszerű kormányhatározattal bővíthetik, hogy kiket „szükséges” még kicsit körbeszaglászni. Egy egészen picikét idegesít, hogy lehetőség adódik arra, hogy ha esetleg rosszabb hangulatban kel fel a kormány, akkor kibővítheti, hogy ezentúl meg kell vizsgálni mondjuk az önkormányzati dolgozókat, újságírókat, a „sült csirke gyártókat”, majd az utcaseprőket is… Persze ez sarkított, de ha ezt így megszavazzák, akkor benne lehet a pakliban. A vizsgálathoz pedig ugye nem kell sem ok, sem gyanú. Na most a szaglászás többek között ilyesmikre terjedhet ki: „ munkavégzésen kívül tanúsított magatartás”, „magánéleti kapcsolatai” vagy „anyagi jövedelmi viszonyai”.
Kicsit gyomorrontás érzésem van… 163-as „ügynök” ( ez vicces J ) figyel és jegyzetel ezerrel, valaki magánéletében turkálva. A 163-as „ügynöknek” vagy tetszik amit lát vagy nem. Valakinek meg ettől a szubjektív megítéléstől fog függeni majd, hogy dolgozhat-e tovább a hivatalában vagy sem? És még csak nem is védekezhetne, hisz jogorvoslat nincs…
Ami viszont aranyos az ügyben az a következő idézet, mely magában a tervezetben olvasható:
„(5) Nem kell kezdeményezni
a) a köztársasági elnök,
b) a miniszterelnök,
c) az alkotmánybírák,
d) az Országgyűlés elnöke,
e) a Kúria elnöke, az Országos Bírósági Hivatal elnöke ,
f)a legfőbb ügyész,
g) az alapvető jogok biztosa,
h) a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke,
i) az Európai Parlament Magyarországon megválasztott képviselője és – e törvény eltérő
rendelkezése hiányában – az országgyűlési képviselő
nemzetbiztonsági ellenőrzését.” (a hvg.hu cikkében LINK a tervezet linkje is megtalálható)
Na most ha azt feltételezzük amit az elején írtam, azaz, hogy bizonyos pozíciókban érthető, hogy fel szeretnék mérni a nemzetbiztonsági vagy mittudomén milyen kockázatot, akkor azt nem értem, hogy ezen hivatalok betöltői mért is esnek ki a törvénytervezet alól…
Az ombudsman szerint is aggályos a törvénytervezet. Van aki szerint pedig alkotmányellenes is. Ez utóbbi visszatartó erejére mondjuk én nem hagyatkoznék, mert majd beleveszik az alkotmányba ezt is, „oszt jónapot”.
Húú!... Ez a dolog, ilyen formában nagyon kiforratlan NERtársak! Már csak az ép észben bízhatunk, meg abban, hogy a demokrácia látszata még fontos valakiknek… Ha már ez sem, akkor elvesztünk…