Gáz van a BKV táján! Na jó, ez nem új észrevétel, de immár maga a BKK is bevállalja úgy istenigazából.
A BKK a Fővárosi közgyűlésnek részletesen és naturistán ecsetelte a tömegközlekedés helyzetét, ami nem valami rózsás, ám most, én mint napi három és félórát a BKV járműveken tartózkodó utas, nagyon örülök. Valami történni látszik, és ezt értékelni kell. Nem mintha nem tudná az utazó ember, hogy milyen állapotok uralkodnak, de erős hiányérzetet keltett, hogy eddig még nem igazán látszott, hogy komolyabb lépések születtek volna a megoldást illetően. Persze az s.o.s. „gyorsan oltsuk a tüzet” szintűekben megpróbál helytállni a BKK meg a BKV, de az utasokat ez nem feltétlenül nyugtatja meg, amikor a metrók időnként kifüstölnek, leesik az álmennyezet az állomáson, vagy volt amelyik kiégett, de olyan is amikor eltörött a sín. A megoldás folyamata ezekre az állapotokra pedig igencsak lassan haladt, és most őszintén remélem, hogy előbb utóbb a finisbe érünk. Eddig nyugtatgattak, vagy sajnálkoztak, hogy minden van, csak pénz, az nincs…
Most viszont a Fővárosi Közgyűlés elé terjesztett írásból kiderül, hogy a BKK teljesen tisztában van a helyzettel és arra valóban minőségi megoldást szeretne.
„A BKV Zrt. infrastruktúrája és eszközei a teljesítőképességük, használhatóságuk határára érkeztek. A járműpark és az elöregedett infrastrukturális eszközök nagy része már a tervezett élettartamát meghaladta, ezért elodázhatatlanul szükségessé vált a cseréjük.”- olvasható a BKK tájékoztatójában. Sőt továbbmennek: „…mind a járműpark, mind az infrastruktúra elérte azt a bizonyos "billenő pontot", ahonnan a műszaki állapotok már nem időarányosan, hanem rohamosan romlanak tovább. Ennek következtében a rendszer üzembiztonsága lényeges bizonytalanabbá válik, azonnali beavatkozások nélkül a rendszerben megnő a forgalombiztonságra nézve jelentős kockázati tényező.” (Forrás:napi.hu)
Persze azt is tudjuk, hogy a BKV anyagi helyzete nem tesz lehetővé egy ekkora beruházást, hisz a fenntartásukat is alig, vagy plusz állami segítséggel tudják finanszírozni. Viszont most az EU-s pénzekből talán lehetőségük lesz az M3-as metróvonal rekonstrukciójára is költeni. Legalábbis az alábbiakat tervezik a következő uniós költségvetési ciklusra (2014-2020):
-az M1 Millenniumi földalatti vasút korszerűsítése és meghosszabbítása
-az M2 Metró és a Gödöllői HÉV összekötése
-az Észak-déli regionális gyorsvasút déli szakasza
-a fővárosi villamoshálózat és trolibuszhálózat egységes fejlesztése
-az M3 metróvonal rekonstrukciója és északi meghosszabbítása.
A napi.hu szerint ”a tervezésre, a feladatok előkészítésre már közel bruttó 3 milliárd forint uniós támogatás áll a rendelkezésére.„ (A hírportál egyébként részletesebben is beszámol az EU-s pénzekből történő közlekedési fejlesztésekre.)
Bár örökké ekézem a BKV-t meg ezt a Dávid gyereket, de most nagyon bízom a sikerükben.
Úgyhogy NERtársak reménykedhetünk!